ArmA 2: Operation Arrowhead

2010.05.15. 18:11

Kezdjük mindjárt a legfontosabbal: az Operation Arrowhead nem új rész, nem ez lesz az ArmA 3. De nem is egy küldetéslemez vagy DLC. Valójában egy önálló kiegészítő, ami képes az alapjáték nélkül is futni, de ha már megvan az ArmA 2, akkor azzal együtt is tud működni. De még így sem teljesen helyes, mert a kiegészítőnél azért picit több. Hiszen nemcsak új egységek, új küldetések vannak benne, hanem a motoron is változtattak. Erre persze mondhatnánk, hogy viszonylag kis változtatások történtek, amik nyugodtan beleférhettek volna egy ingyenes patchbe is. Ez igaz. De hát a cseh, bohémiás fiúknak is meg kell élni valamiből. :-)

Mielőtt belemennénk ezekbe a változásokba és az új egységekbe, megpróbálom leírni az első benyomásaimat a játékról. Nekem már az ArmA 1 sivatagos, latinos tájai se jelentettek problémát, azonban sok játékos várta a második részt, hogy visszakaphassák a zöldebb, európaibb tájat, amit megszoktak az Operation Flashpointban. Nos, ők most sem fognak örülni. Az Arrowheadre is inkább a sivatagos táj és a homokszín a jellemző (még az interface is sárga, barna és khaki).

Azonban Sahranival szemben Takisztán (az új ország, melyet Afganisztán ihletett) inkább hegyvidékes. Ennek a hírnek sok játékos örült a nemzetközi fórumokon, ám nekem már akkor fenntartásaim voltak, és a preview verziót kipróbálva megerősödött bennem a rossz érzés: az ArmA MI-je nagyon esetlen a hegyekben (ahogy a sűrű településeken is). A kipróbálható első kampányküldetésben egy hegyen kell leereszkednünk a célig, és MI vezérelte társaim borzalmasan bénán botorkáltak lefelé. Sőt, egyszer a szanitécem végérvényesen is elakadt.

Ezzel szemben – és kicsit még visszatérve a sivatagos színekre – nagy örömöt okozott a homokszínű Bradley jelenléte vagy a Különleges Alakulatnál használatos Mk17 (és a NATO lőszert használó Mk16) gépkarabély, melyet már megismerhettünk a Ghost Recon vagy Operation Flashpoint: Dragon Rising (OFP2) játékokból. És ha már a konkurens OFP2-t említettük, vágjunk is bele az újdonságokba, hiszen sok kritika érte az ArmA 2-t, hogy szinte már minden játékban (de a Codemasters OFP2-jében biztosan) megvan a FLIR (infravörös hőkamera), ami éjszakai bevetéseken ad mérhetetlen előnyt a gazdag országok katonáinak.

Nos, a cseh fejlesztők komolyan vették a kihívást, és rendesen megcsinálták ezt a FLIR dolgot. Mondjuk igaziból még sosem próbáltam ilyen eszközt, de szinte biztos vagyok benne, hogy nem mindegy, hogy a megfigyelt objektum közel vagy távol van. Márpedig az OFP2 FLIR-je iszonyatosan megkönnyítette a játékos dolgát még nappal is, hiszen vakító fehéren jelenítette meg az ellenséget egy koromfekete tájban, függetlenül a távolságtól. Ez itt nem így van. Egyrészt a messzebb lévő dolgok egyre halványabban (sötétebben) látszanak, másrészt – és ez a lényeg – egy használaton kívüli (hideg) jármű semmiféle hőképet nem ad. Miután valaki beindítja a motorját, a FLIR képen lassan kivilágosodik, és ha kikapcsolják a motort, akkor lassan lehűl a jármű és elhalványodik a képe. Érdekesség, hogy a kerekes járműveknél az abroncs látszik a legtovább használat után. Nem vagyok fizikus és még sosem mértem meg autók kerekének a hőmérsékletét, így aztán nem tudom, hogy ez most bug vagy feature.

Essen szó akkor a UAV-kről is (ezek távirányítású repülő eszközök, általában felderítéshez). Ilyen volt már a korábbi részekben is, de azok merevszárnyú UAV-k voltak, mint a Predator. Most azonban bekerült az Unmanned Little Bird, ami egy forgószárnyas felderítő. Ez azért is jó, mert a Predator folyamatosan repked, és ezért elég nehéz a kameráját használni, míg az ULB-vel oda megyünk, ahova akarunk, és ott egyhelyben lebegve átnézhetjük a környéket. A ULB fő fegyvere egy lézeres célmegjelölő, így – párban egy Apache-vel – félelmetes fegyverrendszer lehet. Nem kell többé az Apache-vel átrepülnünk a veszélyes zónákon és ügyeskedve igyekeznünk kilőni az ellenséget, elég egy jó lőállás, és onnantól a ULB-vel mutatjuk meg, mire kell lőnie. Ez nagy segítség az olyanoknak, mint én, akik elég ügyetlenek voltak az ArmA repülő harcjárműveivel.

Nem véletlenül szeretjük annyira – hibái ellenére – a cseh játékokat. A Bohemia Interactive designerei nem félnek a játékosoktól tanulni. Így került az ACE2 add-on csomagból (melyet lelkes játékosok készítettek) a hivatalos játékba a hátizsák rendszer. Ennek lényege, hogy nemcsak látvány a katonákon a hátizsák, hanem abba pakolni is lehet. Ez önmagában nem egy nagy dobás, de új variációkat adhat a küldetésekhez, változatosabbá téve a játékmenetet. Szintén az ACE2-ből került be a mesterlövész puskán az irányzék állítása: azaz nem nekünk kell lövés után pontosítanunk a fölé célzást, hanem lövés előtt megmérjük a távot egy lézeres távmérővel, aztán beállítjuk a távcsövön ezt az értéket és így az első lövésünk is sokkal pontosabb lesz.

Az Operation Arrowheaddel természetesen egy nagy adag új fegyver és jármű is érkezik. Hiszen az ArmA 2 alapjátékban a Tengerészgyalogság jelenti az amerikai oldalt, ebben pedig a Hadsereg. Ez azt jelenti, hogy egészen más fegyverek és harcjárművek szerepelnek benne: LAV helyett Bradley, AAV helyett Stryker (rengeteg változatban, tehát nem csak az ArmA 1 Strykereit textúrázták újra), Cobra helyett Apache. Érdekes még, hogy a Bluefor (jófiúk) oldalon nem csak amerikaiak és helyi támogatóik szerepelnek, de a NATO országok közül Németország és – láss csodát! – Csehország is csatlakozott a Takisztáni UN misszióhoz. Sokszor, sok helyen leírtam már, hogy a csehek csinálják a legjobb országimázst maguknak, mert millió plakát sem ér annyit, mint hazánk sztárolása egy videojátékban. Le a kalappal a BIS előtt!

Megértem azért azokat, akik maradnak a szép és hatalmas Csernorusz földjén (az alapjátéknál), hisz Takisztán sokkal kisebb és szegényesebb táj, de az új lehetőségek biztos sokakat – köztük engem is – el fog csábítani júniusban, a várható megjelenéskor. Aztán ha végigjátszottuk a kampányt és kipróbáltunk minden újdonságot, akkor majd eldől, hogy a zöld vagy a homokos tájon folytatjuk majd mindennapi ArmA-zásunkat.

forrás: pcdome

A bejegyzés trackback címe:

https://tuti-jatekok.blog.hu/api/trackback/id/tr562005548

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása